De geschiedenis van de tram in Arnhem begint in 1880 met de opstart van de Arnhemsche Tramweg Maatschappij (ATM) met paardentrams. In 1907 nam de gemeente Arnhem de exploitatie van de tramlijnen over en introduceerde elektrische trams. Tijdens de Slag om Arnhem werd het tramnet zwaar beschadigd. Na de oorlog is het tramverkeer vervangen door trolleybussen, die nog steeds rijden.
De paardentram was de eerste vorm van openbaar vervoer in Arnhem. Later werd dit vervangen door elektrische trams.
In 1910 werd een tramlijn geopend tussen Arnhem en Lent, maar deze werd in 1930 alweer opgeheven.
De tramlijn naar Arnhem-Zuid was ook geschikt voor goederenvervoer, bijvoorbeeld naar bedrijven en de haven.
De Slag om Arnhem in 1944 leidde tot grote schade aan het tramnet, waarna het tramverkeer niet meer werd hersteld.
In het Nederlands Openluchtmuseum is een originele Arnhemse tram te bezichtigen.
Na de tram werd het openbaar vervoer in Arnhem voortgezet met trolleybussen.
Er zijn plannen geweest om museumtrams tussen Burgers' Zoo en het Openluchtmuseum te laten rijden. Hiervoor zouden oude trams uit Den Haag gebruikt kunnen worden gezien deze in Den Haag over enkele jaren uit de actieve reizigersdienst gaan. Als men van de HTM 12 GTL's zou overnemen zou men voldoende materieel kunnen hebben voor een tramlijn. Gezien nieuwe trams nog al erg prijzig zijn en de gemeente Arnhem hier weinig belang in ziet zou misschien het idee om van de HTM 12 GTL's over te nemen misschien een ultieme kans zijn om dit idee ooit alsnog te realiseren. Het zou een unieke toeristische attractie kunnen vormen voor Arnhem.